کد مطلب:211210 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:135

نامه دیگر از امام ششم به اصحاب خود
اما بعد فسئلوا ربكم العافیه و علیكم بالدعه و الوقار و السكینه و النهزه كما تنزه الصالحون منكم - الی ان قال و علیكم بحب المساكین المسلمین فان من حقرهم و تكبر علیهم فقد زل عن دین الله واعلموا ان من حقر احدا من المسلمین القی الله علیه المقت فاتقوا الله فی اخوانكم فان لهم علیكم حقا ان تحبوهم فان الله امر نبیه بحبهم فمن لم یحب من امر الله بحبه فقد عصی الله و رسوله و من عصی الله و رسوله و مات علی ذلك مات من الغاوین - ایاكم ان یبغی بعضكم علی بعض فانها لیست من خصال الصالحین فانه من بغی صیر الله بغیه علی نفسه و صارت نصرت الله لمن بغی علیه و من نصره الله غلب و اصاب الظفر من الله.



[ صفحه 439]



ایاكم ان یحسد بعضكم بعضا فان الكفر احله الحسد

ایاكم ان تعینوا علی مسلم مظلوم یدعو الله علیكم و یستجاب له فیكم فان ابانا رسول الله صلی الله علیه و آله قال ان دعوة المظلوم مستجابه

ایاكم ان تشره نفوسكم الی شی ء مما حرم الله علیكم فان من انتهك ما حرم الله علیه حال الله بینه و بین الجنه [1] .

در این نامه می فرماید از خدای خود عافیت بخواه و جوانمرد باش با وقار و سنگین و خوش رو و صالح و خوش معاشرت و خوش برخورد با مردم باش تا آنجا كه مرقوم می فرماید دوست دار فقراء مسلمین باش كه هر كس بینوایان مسلمان را تحقیر كند یا تكبر بر آنها ورزد خداوند او را از دین خود می راند.

فرمود بدانید كه هر كس یكی از مسلمین را تحقیر نماید خداوند او را آزارد و دشمن را به او مسلط نماید.

بترسید از خدا حق برادری را ادا كنید كه حق برادر دینی اول دوست داشتن اوست و این فضیلت نوع دوستی از مكارم اخلاقی است خداوند پیغمبرش را به دوستی فقرا و درویشان مسلمان امر كرده و هر كس بدین دوستی بمیرد مغبون نیست.

مبادا درباره برادران دینی راه بغی و عناد و ضلالت بپیمائی كه این شیوه صلحاء نیست هر كس عداوت و كینه ورزد خداوند آن كینه را به خودش برگرداند و آنكس كه در حق او كینه ورزیده شده او را یاری فرماید و هر كس این مردم مستمند را یاری كند خداوند او را پیروز و مظفر گرداند.

مرقوم فرمود بترس از حسد در حق برادران كه كفر آسانتر است از حسد بر تو باد كه كمك و یار مرد مسلمان باش و هر مظلومی را دستگیری نما تا خداوند دعاهای تو را مستجاب نماید كه پیغمبر جدم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود دعوت و دعای مظلوم مستجاب است.

فرمود - مبادا زیاده روی كنی و زیاده خواهی نمائی مخصوصا از آنچه خداوند حرام فرمود - هر كسی پرده ناموس دین را پاره كند یعنی حرام خدا را حلال یا حلال او را حرام نماید خداوند بین او را با بهشت فاصله طولانی دهد یعنی به زودی بهشت را نخواهد دید.


[1] الامام الصادق و المذاهب الاربعه ص 64 ج 2.